ALTERNATYWNE SCHEMATY PROGRAMOWANIA SERII I POWTÓRZEŃ W JEDNOSTCE TRENINGOWEJ

Wśród trójboistów utarło się, że najlepszym schematem konstruowania jednostek treningowych – a co za tym idzie najczęściej stosowanym – jest model Sets & Reps oparty na niezmieniającej się liczbie powtórzeń. Z wykorzystaniem tego modelu powstają treningi typu 4×4, 5×5, 5×3 itd. Jest to metoda zarówno prosta, jak i skuteczna, która większości z nas pomaga w progresie i osiąganiu zamierzonych wyników. Jednocześnie warto być świadomym , że rozwiązanie takie nie jest jedyną możliwą drogą, prowadzącą lifterów do robienia wyników, dokładania złomu na sztangę i generowania tzw. overloadu.

Read more „ALTERNATYWNE SCHEMATY PROGRAMOWANIA SERII I POWTÓRZEŃ W JEDNOSTCE TRENINGOWEJ”

Przestań walczyć ze swoim lękiem

Jesteś na zawodach.
Wokół Ciebie tłum ludzi, ktoś krzyczy coś obok, czujesz silne łapy trenera, które masują Ci kark, sędzia coś tam niewyraźnie mamrocze obok Ciebie, talerze obijają się na sztandze, miliony bodźców… Tymczasem Ty masz zaraz wyjść na pomost i pobić swoją życiówkę.
Co wtedy do siebie mówisz?
Co byś chciał usłyszeć?
Co by Ci pomogło?

Read more „Przestań walczyć ze swoim lękiem”

Wykorzystać potencjał

Przygotowujesz się na zawody. Pikowanie idzie świetnie, swoje stare maxy podnosisz na 2-3 powtórzenia i przebijasz je o 5, a nawet 10kg. Osiągnąłeś szczytową formę. Czujesz się silny, a do tego udało Ci się uniknąć kontuzji. Jedziesz na zawody, podróż, hotel, rano waga, ładowanie węgli, rozgrzewka i długo oczekiwany moment startu. Lista startowa pokazuje, że masz dobre 30kg przewagi nad rywalami. Mówisz sobie, że rozwalisz te zawody, to będzie jednoosobowe show.
Pierwsze podejście idzie lekko, ale w końcu rozważnie dałeś lekki opener. Prawdziwa walka zacznie się za moment. Słyszysz, że wywołują Twoje nazwisko. Trener coś krzyczy Ci do ucha, ale adrenalina buzująca we krwi sprawia, że średnio to rejestrujesz. Dostajesz potężne uderzenie w potylicę i nakręcony wychodzisz na pomost. Czujesz, jak sztanga wygina się na Twoich plecach, zdajesz sobie sprawę, że od tego jak Ci zaraz pójdzie, zależy to które miejsce zajmiesz. Ciężar wydaje się znajomy, w końcu już z nim siadałeś nie raz. Głęboki wdech, zaczynasz schodzić w dół, głębokość zaliczona, nadchodzi moment, kiedy powinieneś zacząć wstawać. Jednak czujesz, że zaczyna dziać się coś dziwnego, jakby ktoś dorzucił na sztangę dodatkowo 20kg. Mimo wysiłku jakie wkładasz w uniesienie sztangi, ona zaczyna powoli opadać, po chwili czujesz, jak obsługa pomaga Ci podnieść ciężar…bój spalony. Nie wiesz co się stało, w głowie natłok czarnych myśli, nie odczuwasz już pewności siebie, czujesz panikę…

Read more „Wykorzystać potencjał”

Herezja w TS, czyli atak sprzężonej na bastion IPF

Obserwując zmagania na pomostach zawodów IPF, oraz przyglądając się treningom zawodników związanych z tą federacją, zauważyłem pewną prawidłowość. Dominuje (bardzo wyraźnie) jeden konkretny styl wykonywania poszczególnych bojów, podobnie jak w przygotowaniach rządzi niepodzielnie periodyzacja blokowa z progresją liniową. Czy to źle? Nie wiem. Czy to dobrze? Tego też nie wiem. Co wiem na pewno, to że nie jest normalne kończyć karierę w wieku lat trzydziestu paru z powodu kontuzji wywołanych daleką od optymalnej techniką dźwigania. Nie jest też normalne czuć się wiecznie zajechanym, przemęczonym i znudzonym treningiem, bo to również nie idzie w parze z długą i owocną karierą. Oczywiście są wyjątki. Są osoby, które czują się świetnie jedząc dzień w dzień pierś z kurczaka z brokułami. Mają swoją niszę. Dla wszystkich, którym takie zwyczaje wydają się właśnie nieoptymalne, postanowiłem rzucić nieco światła na to, jak poprowadziłem trening aktualnych mistrzów Polski juniorów IPF – Martyny Roczkalskiej oraz Macieja Samborskiego.

Read more „Herezja w TS, czyli atak sprzężonej na bastion IPF”

Emerging Strategies – struktura

Zanim przejdziemy do głównego dania jakim będzie szczegółowe omówienie Emerging Strategies, wypadałoby wspomnieć co kryje się za pojęciami planowanie/podejście odgórne i oddolne (ang. top down approach & bottom up approach).
Planowanie odgórne – zaczyna się od ogólnej wizji na osiągnięcie celu, później rozbiciu jej na kolejne segmenty, a następnie na jeszcze mniejsze gałęzie;
Planowanie oddolne – łączy mniejsze jednostki w większy system, posiłkując się informacjami napływającymi na bieżąco ze środowiska i dostosowując system do bieżących potrzeb, a nie sztywnych ram.

Read more „Emerging Strategies – struktura”

SEMAX

Semax to syntetyczny peptyd będący analogiem hormonu ACTH. Wprawdzie jest on jedynie fragmentem ACTH nie przejawiającym aktywności hormonalnej, jednak ACTH i jego analogi wykazują również działanie niehormonalne – między innymi zwiększają zdolność do uczenia się i zapamiętywania oraz odpowiadają za utrzymanie napięcia mięśniowego. Mechanizm działania tego związku nie jest całkowicie znany, prawdopodobnie wynika z oddziaływania na receptory melanokortyny znajdujące się w układzie nerwowym.

Read more „SEMAX”

Emerging Strategies

Niemal 50 lat istnienia trójboju siłowego pozwoliło na opracowanie i udokumentowanie skuteczności wielorakich metod treningowych i strategii periodyzacji. Prowadzone w latach 70-tych badania w Związku Sowieckim przyczyniły się do ogromnego rozwoju dyscyplin siłowych, a znamienita większość opracowanych ówcześnie narzędzi z powodzeniem używana jest po dziś dzień. Jednakowoż, modele te nie są pozbawione wad:

Read more „Emerging Strategies”

Autoregulacja

Słowem wstępu – autoregulacja staje się coraz bardziej znanym i powszechnym narzędziem mierzenia i regulacji fatygi, zarówno za granicą, jak i w Polsce. To potężne narzędzie pozwala na indywidualizację parametrów treningowych pod daną jednostkę, wzbogacając czy nawet odchodząc od standardowego wachlarza trenerskich instrumentów.

Oryginał tego tekstu pochodzi z Kabuki Strength, autorem jest Brandon Senn, Head Coach Kabuki Strength Virtual Coaching. Zachęcam do zapoznania się z pełną wersją dostępną tutaj, jak i moim poniższym tłumaczeniem. Zazwyczaj stawiamy na autorskie materiały, jednak owy tekst przybliża temat autoregulacji w sposób absolutnie bezbłędny, nie wymagający korekt czy rozszerzenia.

Zapraszam.

Read more „Autoregulacja”

Kamienie milowe vol. 2, część druga

W ciągu ostatnich 2 lat w moim życiu sporo się zmieniło. Dość powiedzieć, że 2 lata temu byłem doktorantem chemii – obecnie w rubryce zawód wpisuje “trener” a za niecałe 2 miesiące wypuszczę na Mistrzostwach Polski kilkunastu zawodników. Uznajmy więc, że mocno zaprzyjaźniłem się z trójbojem, a moje spojrzenie na wiele aspektów tego sportu bardzo się zmieniło. Podzielę się z Wami 3 zagadnieniami, które mocno przybrały na znaczeniu w moich oczach przez ten czas.

Read more „Kamienie milowe vol. 2, część druga”