Manewr Valsalvy i korzyści z niego płynące

arnold-07-high-quality-001

„Dużo powietrza, i jazda mocno!”

Manewrem Valsalvy nazywana jest próba natężonego wydechu przy zamkniętych drogach oddechowych. Innymi słowy, zgromadzone w płucach powietrze zostaje poddane próbie wydalenia przy zamkniętej głośni. Zjawisko to wykorzystywane jest w diagnostyce medycznej, pozwala między innymi na wykrycie patologii w budowie i działaniu mięśnia sercowego. Jednak aspektem, który zdaje się być najbardziej zajmującym i interesującym, są korzyści płynące z wykorzystywania manewru Valsalvy w sportach siłowych.

Proces nazywany manewrem Valsalvy podzielony został na 4 fazy:

  • Podczas Fazy I ciśnienie krwi znacząco rośnie przy jednoczesnym spadku rytmu serca. Jest to spowodowane nasilonym wydechem, podczas którego powietrze naciska na ścianki serca, naczynia krwionośne i tkankę płucną.
  • Początek boju ma miejsce zazwyczaj podczas fazy II. Ciśnienie krwi zaczyna spadać, tętno zaczyna przyspieszać.
  • W fazie III następuje dalsze przyspieszenie pracy serca i dynamiczny spadek ciśnienia, związany ze zmniejszeniem oporu naczyniowego.
  • Koniec boju przypada na fazę IV. W chwili wypuszczenia powietrza następuje nagły skok ciśnienia tętniczego oraz spadek tętna. Po zakończeniu boju i powrotu do procesu oddychania następuje normalizacja ciśnienia krwi oraz pulsu.

No dobrze, ale jakie korzyści wynikają z tych mechanizmów?

Przede wszystkim, manewr Valsalvy usztywnia korpus. Zawodnik potrafiący wykorzystać tłocznię brzuszną będzie w stanie wykonać bój efektywniej i lepiej technicznie,  a więc w konsekwencji zaliczyć większy ciężar.

Manewr Valsalvy chroni mózg atlety. W czasie wysiłku siłowego różnica między ciśnieniem tętniczym skurczowym a ciśnieniem śródczaszkowym jest większa niż w spoczynku. Różnica ta nazywana jest ciśnieniem transmuralnym, które to jest miarą efektywnej siły rozciągającej naczynia mózgowe. Wykazano, że gdy podczas wysiłku stosowany był Manewr Valsalvy przyrost ciśnienia śródczaszkowego był większy, co z kolei prowadziło do znacznie mniejszego przyrostu ciśnienia transmuralnego.

Chroni również serce. Stwierdzono, że manewr Valsalvy może ograniczać koncentryczny przerost mięśnia sercowego, polegający na wzroście grubości ścian lewej komory przy minimalnych zmianach jej objętości – dolegliwość dość często spotykana u ludzi parających się sportami siłowymi. Próba Valsalvy powoduje zwiększenie ciśnienia śródpiersiowego, co ogranicza wpływ ciśnienia tętniczego na serce podczas wysiłku.

Manewr Valsalvy jest szalenie korzystny dla wszelkiej maści atletów. Pozwala nie tylko podnieść większy ciężar, ale też zabezpiecza dwa najważniejsze organy człowieka w trakcie dźwigania. Do tego jest prosty do nauczenia. Po prostu nabierz powietrza i nie wypuszczaj, dopóki nie zaliczysz boju ;) Powodzenia!

Ze sportowym pozdrowieniem.

 

źródła:
The Valsalva maneuver
Zastosowanie próby Valsalvy w ocenie układu krążenia
Reakcja układu krążenia na krótką próbę Valsalvy w spoczynku i podczas ćwiczeń siłowych

źródła obrazów:1, 2

2 thoughts on “Manewr Valsalvy i korzyści z niego płynące

  1. Witam

    Mam pytanie: czy jest sens stosować manewr Valsalvy wykonując serię np 5-6 powtórzeń przysiadów czy martwego ciągu, czy może ma to tylko zastosowanie w pojedynczym boju. Stosuję go do każdego powtórzenia i czuję różnicę (dużo łatwiej utrzymać prostą postawę), jednak mam obawy że kilkukrotne powstrzymanie oddechu podczas ćwiczeń, może mieć negatywny wpływ na samo ćwiczenie, jak i na zdrowie. Mam nadzieję, że moje obawy nie mają podstaw.

    1. Mozna jak najbardziej, ale przy seriach na wiecej powtorzen z lekkim ciezarem wdech do przepony biore nie na gorze, ale schodzac do dolu, zeby przyspieszyc czas wykonania powtorzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.