Technika przede wszystkim

Gosia fsq

Rozpoczynając przygodę z treningiem siłowym w pierwszej kolejności myślisz jak dużo chcesz dźwigać i jak dobrze chcesz od tego treningu wyglądać. A tak naprawdę te dwie rzeczy to kolejne z etapów, które przychodzą z czasem. Ilu jest trenerów, którzy uświadamiają, że w pierwszej kolejności potrzebujesz mobilności, stabilności i techniki?

Jak mobilność i stabilność to kwestie, które przychodzą (trenowane systematycznie i właściwie) z dość szybkim progresem i do pewnego etapu, tak technika jest aspektem, który doskonalimy przez cały czas i zawsze może być lepiej.

Czym jest tak w ogóle technika ćwiczeń?
Są to pozycje wyjściowe, ruch i pozycje końcowe ciała w danym ćwiczeniu, które związane są ściśle z biomechaniką ludzkiego organizmu. To wzorce ruchowe, które dla odpowiedniego funkcjonowania aparatu ruchu każdy powinien przyswoić.

14409672_10206910203983532_4023556970166694636_o

Jakie funkcje spełnia odpowiednia technika?
– Ochrona przed kontuzjami – mięsnie, ścięgna i więzadła zaangażowane są w ruchu w odpowiedni sposób, który nie przeciąża i nie naraża ich na naciągnięcia/naderwania. Współpraca grup mięśniowych, dzięki którym siły rozkładane są na całe ciało a nie tylko na jedną partię.
– Ćwiczenie docelowych partii/mięśni – Każde ćwiczenie m swój cel i partię, którą głównie ma angażować. Wykonując je niedbale tracą sens jak np. przy podciąganiu na drążku podchwytem pracę wykonywać mają głównie mięśnie pleców, a przy niewłaściwym ruchu i pozycji zamiast nich podciągnie biceps.
– Służy do wygenerowania większej mocy/uzyskania lepszego wyniku – czasem wydaje się, że niektóre pozycje są mniej wygodne i dziwne (jest tak zazwyczaj dla nowicjuszy lub ludzi z wieloma słabymi ogniwami itd.) jednak dzięki nim ciało generuje więcej mocy, którą przekazuje do pokonania oporu przez kończyny górne lub dolne. Spróbuj porównać wyciskanie sztangi na klatkę z mostkowaniem i bez ;)
– Stabilizacja/wzmocnienie core – ćwiczenia siłowe to najlepsze ćwiczenia na brzuch. Oczywiście wykonane poprawnie. Technika wymaga, aby Twój brzuch, plecy i pośladki były cały czas aktywne i panowały nad postawą. Mają w ten sposób za zadanie chronić kręgosłup przed urazami.
– Technika=pełny zakres ruchu=mobilność – wykonując pełne ruchy sprawiasz, że tkanki i stawy się uelastyczniają, ciało staje się bardziej mobilne. Dzięki temu jesteś sprawniejszy i lepiej funkcjonujesz w codziennym życiu.

Pamiętaj, że nie mając opanowanej poprawnej techniki dokładanie ciężaru nie ma sensu. Oprócz wymienionych powyżej korzyści w treningu, przyswojenie prawidłowych wzorców ruchowych wpływa na codzienne nawyki (prostowanie pleców, napinanie brzucha, bezpieczne podnoszenie cięższych rzeczy).
Ostatnie powtórzenie w serii powinno być tak samo dobre technicznie jak pierwsze.. Jeśli nie jeszcze lepsze!
Zamiast udziwniać treningi i wprowadzać skomplikowane i wymyślne ćwiczenia, uważając, że potrzebujesz wyzwania, daj sobie za cel podstawę podstaw – dąż do opanowania najlepszej techniki.

Ze sportowym pozdrowieniem.

14468219_10206910205543571_6850028380250696446_o

Autor zdjęć:
IN ART Radosław Denisiuk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.